Zmiany wprowadzone

$h=Szybko i powoli po mieście soli
$k=austria, transport miejski, rowery na buspasy
$a=Maciej Sulmicki
$d=2018.02.02
$z=
$o=
$b=2940

Po relacjach z Wiednia [[vienna-124-174]] [[vienna-124-174-2]], zaglądamy do Salzburga, u podnóży Alp.

#Dojazd z daleka

salzburg-114-2.jpg
Miasto obsługuje szereg pociągów, pozwalających dostać się do niego o każdej porze dnia. Dla chcących przyjechać rano z daleka, dostępne są pociągi nocne - m.in. z Czech.

salzburg-114-1.jpg
Jadąc z Polski, najprościej przesiąść się w Wiedniu. Jest to jedna ze stacji umożliwiających załadunek/rozładunek nieco większego bagażu (głównie w relacji Wiedeń -
Hamburg).

salzburg-114-6.jpg
Drogowskazy na miejscu w Salzburgu ukierunkowane są już jednak na podróżnych niezmotoryzowanych, chociażby chcących zaparkować rower. Kryty parking rowerowe dostępny jest m.in przy dworcu kolejowym.

#Handel z bliska

salzburg-114-42.jpg
Oczywiście można też trafić na odkryte miejsca parkingowe - istotny czynnik wpływający na atrakcyjność sklepów.

salzburg-114-26.jpg
W mieście są też samochody, jednak - jak informuje znak po lewej - czasem muszą ustąpić miejsca, by nie utrudniać handlu.

salzburg-114-27.jpg
Znak końca odcinka targowego. Jest to wariant stałych ulic handlowych wspomnianych na przykładzie Wiednia.

salzburg-114-28.jpg
Plac targowy, czyli faktycznie - rynek.

#Ruch spokojny

salzburg-114-16.jpg
Na ulicach nie-targowych parkowanie samochodów bywa zorganizowane naprzemiennie. Skutkuje to uspokojeniem ruchu poprzez zwężenie jezdni i esowanie toru jazdy. W przypadku braku samochodów, ich funkcję pełnią donice.

salzburg-114-40.jpg
Na skrzyżowaniach skutecznym rozwiązaniem są małe i mini-ronda. W tym przypadku z azylami z prefabrykatów i jedynie namalowaną wyspą centralną.

salzburg-114-18.jpg
Są one przejezdne nawet dla pojazdów większych od śmieciarek.

#Zrównoważony podział jezdni

salzburg-114-3.jpg
W przypadku innych większych pojazdów, których ruch powinien być przyspieszony względem samochodów, jednym z rozwiązań są pasy dla autobusów. W tym przypadku jest to jeden z dwóch pasów w danym kierunku. W przeciwnym również znajdują się dwa pasy ruchu: jeden ruchu ogólnego, drugi dla rowerów.

salzburg-114-17.jpg
Co do zasady, tam gdzie nie ma wydzielonej drogi dla rowerów, należy dopuścić ich ruch po buspasie. Warto zwrócić uwagę, że buspas jest fizycznie wydzielony z jezdni.

salzburg-114-37.jpg
Wariant bez fizycznego wydzielenia, ale również z dopuszczonym ruchem rowerowym.

salzburg-114-23.jpg
Wyraźniejsze wydzielenie z jezdni, jak też z sygnalizacji, obowiązującej jedynie dla samochodów (i rowerów - jadących pasem rowerowym).

salzburg-114-24.jpg
Odliczacze czasu do przyjazdu autobusu i pas rowerowy wzdłuż przystanku. (Autobusy jadą dalej na wprost, jak na poprzednim zdjęciu.)

salzburg-114-30.jpg
Możliwość skrętu w prawo dla samochodów to niekoniecznie powód, by dopuszczać ich ruch po pasie dla autobusów. Warto też odnotować przejścia dla pieszych w linii chodnika, bez utrudniania ruchu poprzez ich odsuwanie od skrzyżowania. Aż dziw, że w Austrii nie ginie więcej pieszych niż w Polsce.

##Trolejbusy#Trolejbusy

salzburg-114-8.jpg
Po Salzburgu jeżdżą nie tylko autobusy, lecz również znany od dawna elektryczny środek miejskiej komunikacji kołowej, czyli trolejbusy. Na zdjęciu wyjazd z zajezdni.

salzburg-114-41.jpg
Miasto chwali się nimi jako pojazdami bezemisyjnymi pod względem gazów cieplarnianych dzięki wykorzystaniu energii z elektrowni wodnych. Dodatkowo udaje się ograniczyć emisję hałasu i pyłów. Minusem jest konieczność zainwestowania w infrastrukturę widoczną na poprzednim zdjęciu.

salzburg-114-11.jpg
W środku trolejbusów można spotkać nietypowy uchwyt - możliwy do wykorzystania przy przewozie roweru.

salzburg-114-9.jpg
Trolejbusami zarządza się z dyspozytorni...

salzburg-114-10.jpg
...a sprowadza je z Polski.






Zmiany oczekujace na akceptacje

Brak zmian.