Mimo nie najlepszej pogody, ponad 900 rowerzystów uczestniczyło w masowym przejeździe ulicami Warszawy, poświęconym w tym miesiącu pamięci Adama Sztejki - inicjatora Bydgoskiej Masy Krytycznej, zapalonego rowerzysty, fotografika i miłośnika Bieszczad.

Również rowerzyści z innych miast - m.in. Białegostoku, Bydgoszczy, Częstochowy, Łodzi, Poznania, Radomia, Szczecina, Wrocławia - zadedykowali piątkowe przejazdy pamięci Adama.

Wieczorem, 27 sierpnia br. Adam wracał z przyjaciółmi z Masy Krytycznej w Bydgoszczy. Jako doświadczony kolarz zamykał peleton. Miał oświetlenie, kask i był dobrze widoczny. To nie uchroniło go przed potrąceniem przez pijanego kierowcę. W stanie ciężkim trafił do szpitala, gdzie 9 września zmarł nie odzyskawszy przytomności. Miał tylko 25 lat.

Adam poświęcał swój czas i entuzjazm na zabieganie o ścieżki rowerowe i poszanowanie praw rowerzystów na ulicach. Niestety, poświęcił też życie.

Śmierć Adama, zasmucająca nas wszystkich i niepotrzebna, jest strasznym przykładem, że nawet najlepiej i najbardziej przepisowo oświetlony, wyodblaskowany, jadący poprawnie, zabezpieczony kaskiem rowerzysta jest bezbronny wobec pędzącego samochodu kierowanego przez bezmyślnego kierowcę.

Znicze pod Ministerstwem Infrastruktury.

Po zakończeniu Masy pojechaliśmy pod Ministerstwo Infrastruktury i zapaliliśmy tam symboliczne znicze.

Ministerstwo Infrastruktury jest instytucją odpowiedzialną za skandaliczne uwarunkowania formalne i prawne dla tworzenia ułatwień rowerowych w Polsce. Ten kluczowy dla rowerzystów resort od lat niemal zupełnie ignoruje podstawowe problemy transportu niezmotoryzowanego. Polska jest jedynym (oprócz Hiszpanii) krajem UE, który nie posiada krajowej polityki rowerowej. W efekcie Polska jest najbardziej niebezpiecznym krajem dla rowerzystów w Europie.

Na początku sierpnia br. sieć "Miasta dla Rowerów" skierowała do Ministra Infrastruktury pana Krzysztofa Opawskiego pismo z postulatami zmian w przepisach ustawy Prawo o Ruchu Drogowym oraz w pięciu rozporządzeniach Ministra Infrastruktury, dotyczących rowerzystów. Do dziś brak odzewu.

Szczegółowe omówienie zarzutów wobec Ministerstwa Infrastruktury:

www.rowery.org.pl/dbs2004.html

Starsze wiadomości - w kronice.