Od redakcji

Władze Warszawy wiele razy pokazywały, że nie sztuką jest zrobienie czegoś raz a dobrze - lepiej jest coś zrobić tak, by móc to później dalej poprawiać. Przykładem mogą być choćby sukcesywne zmiany organizacji ruchu na tych samych ulicach, najpierw w ramach wprowadzania tempo 30, a następnie w ramach wprowadzania kontraruchu rowerowego, mimo że od początku wiadomo, że kontraruch ma zostać wprowadzony [zobacz >>>]. Dzięki temu drogowcy się nie nudzą, mieszkańcy nie mają za łatwo, a wydatki publiczne rosną. Może jednak warto byłoby czasem pomyśleć systemowo?

List z 30 stycznia 2018 r.

Do: Renata Kaznowska, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy; Biuro Polityki Mobilności i Transportu Urzędu m.st. Warszawy.

Z niepokojem obserwuję kolejne zmiany ulic dwukierunkowych na jednokierunkowe (Kazimierza Zarankiewicza, Batalionu AK "Pięść"). Mój niepokój wynika z tego, że wraz z takimi zmianami nie idzie zachowanie możliwości jazdy rowerem w obu kierunkach. O potrzebie takiej możliwości świadczy liczba projektów do Budżetu Partycypacyjnego dotyczących wprowadzenia rowerowego "ruchu pod prąd". Takie rozwiązania są bezpieczne o czym świadczą doświadczenia zagraniczne, krajowe jak i warszawskie. Dwukierunkowy ruch rowerowy nie utrudnia ruchu samochodowego co wynika z małej szerokości roweru.

Jadący w przeciwnym do wyznaczonego kierunku rowerzysta dobrze widzi jadące z naprzeciwka samochody, jednocześnie jest dobrze widoczny dla kierowcy.

Jazda w dowolnym kierunku pozwala skrócić trasę przejazdu, a także ominąć jezdnie o dużym natężeniu ruchu.

Wskazanym jest także umożliwienie jazdy rowerem dwukierunkowo na obecnie istniejących ulicach jednokierunkowych.

Przykładem niech będzie o połowę mniejszy Kraków, który ma obecnie ponad 200 takich ulic [z kontraruchem], gdy Warszawa nie ma nawet 100 [zobacz >>>].

W związku z tym proszę o następujące rzeczy:

1. Uzależnienie możliwości wprowadzenia ruchu jednokierunkowego od zachowania dwukierunkowego ruchu dla rowerów (poza uzasadnionymi wyjątkami).

2. Uświadomienie/poinformowanie zarządców dróg na temat potrzeby zachowania ruchu dwukierunkowego dla rowerów.

3. Stworzenie systemowego mechanizmu zmiany wszystkich (poza uzasadnionymi wyjątkami) obecnie istniejących ulic jednokierunkowych w Warszawie na dwukierunkowe dla rowerów.

Z poważaniem
Paweł Ziniewicz

Do wiadomości: Pełnomocnik Prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej, Zielone Mazowsze